Port of Amsterdam en Firan werken aan de ontwikkeling van een waterstofnetwerk voor de verduurzaming van bedrijven in het Amsterdamse Havengebied. Het publieke waterstofdistributienet stelt de ondernemingen in staat om duurzame waterstof te gebruiken en/of aan te leveren.
Firan en Port of Amsterdam zijn de drijvende krachten achter de plannen voor een publiek waterstofnetwerk dat bedrijven in het Amsterdamse havengebied in de toekomst direct toegang geeft tot (groene) waterstof. Het netwerk staat open voor industriële afnemers die (verder) willen verduurzamen én voor invoeders, zoals waterstofproducenten en importeurs. Het uitgangspunt is dat bedrijven onder vergelijkbare voorwaarden aansluiten.
Van lokaal naar landelijk waterstofnetwerk
De waterstofoplossing voor het Amsterdamse havengebied wordt een distributienetwerk met een lage druk (8 tot 16 bar). De verwachting is dat in de regio ook het landelijke transportnetwerk met een hoge druk (30 tot 60 bar) dat wordt aangelegd en beheerd door Hynetwork, beschikbaar komt. Het lokale waterstofnetwerk wordt zodanig gerealiseerd dat de infrastructuur in de toekomst is te verbinden met het regionale netwerk in het Noordzeekanaalgebied én met Waterstofetwerk Nederland.
Samenwerking in het havengebied
Firan en Port of Amsterdam voeren nauw overleg met bedrijven in het havengebied over de inzet van waterstof. Het gaat allereerst om ondernemingen die waterstof als een realistisch onderdeel zien van de overgang naar een CO2-vrije bedrijfsvoering.
Waterstof staat met name in de belangstelling van bedrijven die waterstof willen gebruiken als grondstof, voor zwaar transport (zoals vrachtvervoer, shovels en scheepvaart), en voor hoge temperatuur industriële processen. Daarnaast zijn producenten en importeurs van duurzame waterstof betrokken bij het initiatief.
Informatie uit de gesprekken met ondernemers is meegenomen in het ontwerp van het waterstofnetwerk, dat Firan in 2023 heeft opgeleverd. Ook Port of Amsterdam heeft een actieve bijdrage geleverd aan de ontwerpfase, vanuit de kennis van het havengebied en de daar gevestigde bedrijven.
Bij een positief investeringsbesluit gaat Firan aan de slag met het detailontwerp, en uiteindelijk ook met de aanleg en het beheer. Naar verwachting is het waterstofnet dan vanaf 2027 operationeel, en klaar voor een koppeling met het regionale netwerk en Waterstofnetwerk Nederland.
Nieuwe duurzame bedrijvigheid
Port of Amsterdam wil de energietransitie in het havengebied aanjagen, zodat de daar gevestigde bedrijven kunnen verduurzamen en daarmee bijdragen aan de landelijke klimaatdoelstellingen (die betekenen dat Nederland uiterlijk in 2050 klimaatneutraal is).
De tijdige beschikbaarheid van waterstof als energiedrager en grondstof – en de infrastructuur voor het transport – zijn voor Port of Amsterdam cruciaal om de CO2-uitstoot van energie-intensieve industrieën te reduceren. Daarnaast zorgt de verduurzaming van het havengebied voor nieuwe bedrijvigheid van ondernemingen met duurzame ambities.
Mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Holland.
Â
Firan werkt samen met Port of Amsterdam aan de ontwikkeling van een waterstofdistributienet voor het Amsterdamse havengebied. De deelname van de gevestigde bedrijven en de afstemming met Hynetwork zijn daarbij van groot belang. De ontwikkelingen worden mede ondersteund door de provincie Noord-Holland.
In deze animatie is te zien hoe waterstofnetwerken bedrijfsprocessen en vervoermiddelen verduurzamen.